Bytbil är en del av Schibsted. Schibsted ansvarar för hanteringen av din data på den här webbplatsen. Läs mer

Redaktionen tipsar

Lister nytillverkar Knobbly-Jaguar

Tidsmaskinen tar oss tillbaka till 1958

I händerna på Stirling Moss gjorde Lister-Jaguar ”Knobbly” slarvsylta av motståndet på Silverstone 1958. Nu ska Lister nytillverka modellen med kaross helt i magnesium. Du bör vara stadd vid kassa om du är spekulant.

Brian Lister må ha trätt ur tiden för ett par år sedan, men arvet efter honom lever kvar. På femtiotalet var hans bilar starka faktorer i motorsportens finrum. Slanka, lätta sportbilar fick motorer från allsköns brittiska biltillverkare, och en amerikansk: Lister-Chevrolet med Corvettemotor.

Särskilt minns vi kanske Lister-Jaguar, den som kallades ”Knobbly” efter sitt särpräglat bubbliga utseende. Med XK-motorer från Jaguar D-type gick bilarna fort, men framgångarna var tämligen blandade. Om Stirling Moss dominerade på Silverstone 1958, så slutade Archie Scott Brown sina dagar i en Knobbly på Spa-Francorchamps samma år.

Så såg de ut då, så ser de ut nu.  Foto: Lothar Spurzem

Så såg de ut då, så ser de ut nu.
Foto: Lothar Spurzem

Så småningom somnade operationen in, återuppväcktes på åttiotalet med märkligt kilformade superbilar och rann åter ut i sanden för ett femtontal år sedan. 2013 såldes resterna vidare och har sedan dess handlat om att gjuta nytt liv i gamla konstruktioner. Så också nu, när The Lister Motor Company presenterar Lister Jaguar Knobbly Stirling Moss edition.

Nu som då handlar det om en Jaguar XK-motor i ett rörramschassi klätt med handknackade magnesiumpaneler. Att knacka fram en kaross i aluminium tar normalt 4-6 veckor, men magnesiumkarossen kräver mer och tiden beräknas till 12-18 veckor. Hela bilen tar 4-5 månader att bygga.

Under huven ruvar en 3,8-liters Jaguar XK-motor i D-Typespecifikation på ca 340 hästkrafter. Räkna med att det räcker långt, bilen väger bara 840 kg! Tio exemplar ska tillverkas, alla i gult och grönt och med en personlig hälsning från Sir Stirling Moss.

Prislistan börjar på en miljon brittiska pund! Men då får du åtminstone välja om du vill ha den godkänd för gata eller klassad för historisk racing. Just det, Lister erbjuder FIA-handlingar för att kunderna ska kunna tävla mot riktiga, gamla vagnar.

Foto: Lister Motor Company Ltd.
redaktoren@bytbil.com

Daniel Östlund
daniel.ostlund@bytbil.com

Relaterade artiklar

Scrolla till toppen av sidan
Till Bytbil.com