Bytbil är en del av Schibsted Marketplaces. Schibsted News Media AB och Schibsted ASA är ansvarig för dina data på denna sidan. Läs mer här

Redaktionen tipsar

Lexus radikala plan: Så blir framtidens bilar

"Vi tänker placera en motor vid varje hjul"

Bort med stora grillar – och in med motorer vid varje hjul och solid-state-batterier.
Den japanska lyxbilstillverkaren Lexus har ganska radikala framtidsplaner.

Japaner utvecklar bilar med stor omsorg och noggrannhet. Ofta handlar det om att skapa planer på 20-30 års sikt och envetet hålla sig på den inslagna vägen.
Lexus är inget undantag under de 30 år som biltillverkaren har funnits. Däremot är det ganska sällan som ledningen i företaget uttalar sig konkret om visioner och satsningar. Men nu har vice presidenten Koji Sato i en intervju med tidningen Digital Trends avslöjat hur Lexus tänker bygga sina bilar i framtiden. Och det är ganska radikala planer.
När det är i princip standard hos elbilstillverkare att placera det stora batteripaketet under bilens golv och motorer fram och bak tänker Lexus istället placera motorer vid varje hjul. Koji Sato kallar det för ”in-wheel electric motors”.
– Det gör att alla fyra hjul kan drivas individuellt och våra ingenjörer har jobbat med tekniken under en längre tid, säger Koji Sato.
– Men det kommer dröja innan teknologin är redo för massproduktion.

Lexus tänker också förändra bilarnas design och det innebär att de stora vräkiga grillarna kan tas bort. Inget lätt beslut att ta, eftersom företagets ledning erkänner att fronten blivit ett kännetecken och en form av lyxsymbol.
– Men vi får inte glömma att grillar utvecklades för att kyla ner förbränningsmotorer, men idag behöver elbilar inte lika mycket kylning, säger företagsledningen.

Redan nästa år kommer Lexus nya generation av autonom teknologi, den så kallade ”Level II självkörande system”. Tekniken ska göra att bilarna klarar att köra ”från starten till slutet av en motorväg” men även byta filer och köra om andra bilar.

Fakta solid-state-batterier:

Batterier med fast elektrolys, så kallade solid-state-batterier, är mycket säkrare än litiumjonbatterier. Risken för brand anses vara betydligt lägre och de slipper troligen komplex temperaturregleringssystem.
Japans regering har fått till en sammanslutning av företag som ska hårdsatsa på just solid-state-batterier. Sammanslutningen går under namnet Consortium for Lithium Ion Battery Technology and Evaluation Center och förkortas Libtec.

Redaktören
redaktoren@bytbil.com

Relaterade artiklar

Scrolla till toppen av sidan
Till Bytbil.com